نگاشته شده توسط: bakhabar | 2009/11/24

این2نفـــر در نمایشگاه رسانه های دیجیتال

محسن كديور و حسين نصر در غرفه باشگاه اندیشه:

غرفه «باشگاه انديشه» (وابسته به کانون اندیشه جوان) در حوزه های سياست، تاریخ، فلسفه،  منطق، دین‌پژوهی، کلام و… با تمركز بر حوزه روشنفكري و مدرنیته آثاري را در اختيار بازديدكنندگان نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال قرار داده‌بود.

از جمله قابل تامل‌ترين آثار فرهنگي اين غرفه لوح فشرده مجموعه سخنراني‌هايي مي‌باشد كه دربارة «حسين نصر» در سمیناری با همین موضوع و از سری همایش های «آنان که می اندیشند» ايراد شده‌است. این همایش در روزهای 15 و 16 اردیبهشت ماه در محل تالار شهید چمران دانشگاه تهران و با همکاری انجمن اسلامی دانشکده فنی برگزار شده است. به همین جهت آشنائی اجمالی با نامبرده لازم به نظر می رسد. نکته قابل تأمل برگزیدن عنوان «بزرگداشت حسین نصر» برای این گردهمائی می باشد.

در میان سخنرانان این سمینار می‌توان به اساتیدی چون «اعوانی»، «قائمی‌نیا» و «محسن كديور» اشاره داشت. کدیور در این همایش با محوریت «نصر و روشنفکری دینی» به ایراد سخنرانی پرداخت.

«حسين نصر» از نزديكان «فرح ديبا» بوده و به همين بهانه به عنوان مشاور فرهنگي شاه معدوم در دوران پهلوي دوم انتخاب شد. وي پس از انقلاب از ايران گريخت و از اينكه هيچ يك از علما و بزرگان از وي دفاع نكردند از ايشان بسيار گله‌مند بود.

نصر با حمايت‌هاي محافل نامرئي به كرسي دائم استادي در دانشگاه جورج واشنگتن رسيده و در تهيه كتاب «تاريخ فلسفه اسلامي» از همكاران اصلي «هانري كربن» شمرده مي‌شود.

وي پدر «ولي نصر» (مشاور سابق جرج بوش، عضو شوراي روابط خارجي امريكا و مشاور كنوني ريچارد هوبروك در كابينه باراك اوباما) و مورد توجه ويژه محافل روشنفكري و حتي مورد عنايت خاص «رامين جهانبگلو» (از جاسوس‌هاي شناسايي شده و از متهمان اصلي پرونده كودتاي مخملي در سال 86) مي‌باشد.

دكتر سيدحسين نصر كه هم‌اكنون به عنوان يكي از مهره‌هاي فكري برجسته جريان براندازي نرم در حوزه انحراف علوم انساني شناخته مي‌شود در مصاحبه‌اي كه به مناسبت برگزاري همايش دين و مدرنيته در روزنامه شرق در بهار 86 به چاپ رسيد، روشنفكري ديني را جرياني غيرقابل اعتنا عنوان كرد. وي در پاسخ به سوالي با این مضمون که چرا در آثار شما، نقد و نظری درباره افرادی همچون سروش، ملکیان، شبستری، کدیور، ابوزید و عبدالرزاق دیده نمی‌شود، چنین گفته بود:

«… بنده به بیشتر روشنفکران نیمه متجدد و مسلمان توجه زیادی ندارم و اصالتی در فکر آنان نمی‌بینم. آنان بیشتر تسلیم تفکر دین‌زدایی غرب جدیدند و دانشی عمیق نسبت به خود فرهنگ غربی هم ندارند و از تفکر آنان که کوشیده‌اند به چالش‌های تجدد از دیدگاه دینی پاسخ‌ گویند بی‌خبرند. بنده بیشتر این نوع متفکران را یک نوع متفکر غربی درجه دوم می‌دانم که مانند اسلاف متجدد خود از محمد عبده گرفته به بعد، تأثیری درآینده اسلام نخواهند داشت …»

نصر اما بلافاصله ادامه می‌دهد:

«… انتقاد تند اینجانب به این معنی نیست که هیچ امر مفیدی را در آثار
اینان نمی‌یابم. مثلاً فکر می‌کنم آقای کدیور علاوه بر مهارت در فلسفه اسلامی، صاحب‌فکرند و امیداورم روزی به مقام والای فلسفی و علمی برسند و نیز آقای محمد مجتهد شبستری …»

آثار مهم نصر چون معرفت و معنویت، سنت عقلانی اسلامی در ایران، هنر مقدس در فرهنگ ایرانی، دین و نظام طبیعت، نیاز به علم مقدس و هنر اسلامی و معنویت به زبان فارسی ترجمه شده است.

شايان ذكر است محسن كديور (سخنران این همایش) به دليل برخي مصاحبه‌هاي جهت‌دار، مقالات و ديدگاه‌هاي تنش‌زا كه در روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب از وي منتشر شد، بازداشت، محاكمه و زنداني گشت.

کدیور هم‌اكنون ساكن آمريكا بوده و در جريان اغتشاشات پس از انتخابات كشور، ضمن حمايت از جنبش مخملي به ايراد سخنراني‌هايي عليه نظام و اصول مترقي آن پرداخته و با همراهي افرادي چون «فاطمه حقيقت‌جو» (از مستعفيان برهم زننده مجلس ششم) و با بکارگیری نمادهاي اين جنبش عليه ايران فعاليت نموده و عملاً نقش تهيه خوراك خبري رسانه‌هاي غربي ضدنظام را ايفا مي‌نمايد.

شايان توجه است نام و نقش افرادي چون نصر، كديور، جهانبگلو، بشیریه و … در حلقه فکری و اندیشه‌ای جریان كودتاي رنگي قابل شناسايي، بررسي و طرح مي‌باشد.

گفتني است CD سخنراني‌محسن كديور در غرفه «كانون انديشه جوان» به فروش مي‌رسيد. كانون انديشه جوان در زمينه بسط مسائل انديشه‌اي و روشنفکری فعاليت‌‌هاي در خور توجهي را طي سال‌هاي اخير انجام و آثار زيادي را در اين راستا منتشر نموده‌است.


بیان دیدگاه

دسته‌بندی